Cambodja 06/04/2012 - 14/04/2012 - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Gert-Jan De Haes & Stijn Van Opstal - WaarBenJij.nu Cambodja 06/04/2012 - 14/04/2012 - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Gert-Jan De Haes & Stijn Van Opstal - WaarBenJij.nu

Cambodja 06/04/2012 - 14/04/2012

Door: Gert-Jan en Stijn

Blijf op de hoogte en volg Gert-Jan De Haes &

10 April 2012 | Cambodja, Phnom-Penh

dag 67: Afscheid nemen van de drukte in deze grootstad. We nemen de bus naar de luchthaven. Onderweg zien we de haven van Hong Kong. Minstens even groot als die in Antwerpen. We nemen de vlieger naar Phnom Penh. Wanneer we uit de luchthaven stappen is het terug wennen aan de hoge temperatuur. 17 uur en het is nog steeds 33 graden. Chaotisch verkeer. Brommers en TukTuks (brommer met karreke) rijden kriskras door mekaar. Geen verkeersregels, gewoon de wet van de sterkste! The Mad Monkey hostel is een van de beste hostels tot nu toe. We vergaan van de honger en bestellen dan ook snel 'Steak tartaar'. Maar in plaats van een lekker stukje vlees, zoals we dat in Belgie gewoon zijn, krijgen we iets dat lijkt op prepare. Hier zullen we later nog spijt van krijgen.

dag 68: Prijs! Het maagske en de darmkes protesteren vandaag. Hoogstwaarschijnlijk iets verkeerd gegeten, de steak van gisteren misschien.... dom dom dom! Heel de dag op bed. Soms even schaken als het kan.

dag 69: Een hele brok cultuur vandaag. We hebben tenslotte een dag in te halen. We huren tuktukdriver Sen af voor heel de dag. Onze eerste stop is het Tuol Sleng museum. Er hangt hier een aparte sfeer. Hier werden van 1976 tot 1979 zo'n 20000 Cambodjanen gefolterd en opgesloten. Dit gebeurde door het rode Khmer-regime, onder leiding van Pol Pot. Na het bekennen van feiten die ze niet gepleegd hadden werden ze naar 'The Killing Fields' gebracht waar ze kort na hun aankomst vermoord werden. Deze massagraven bezoeken we dan ook na het Tuol Sleng museum. De massagraven zien er uit als sobere kraters in de grond met hier en daar kledingsrestanten en botten die in het regenseizoen nog geregeld naar boven komen. Toch wel raar dat deze wandaden slechts 36 jaar geleden plaatsvonden. Met een onaangenaam gevoel en grote honger keren we terug naar ons hostel waar we iets eten. In de namiddag bezoeken we The Royal Palace, dat er absoluut schitterend uitziet. Morgen vertrekken we naar Siem reap. Deze reis hadden we graag met de boot gedaan maar wegens het lage water zullen we de hobbelbus moeten nemen.

dag 70: We nemen afscheid van de supervriendelijke staff in het Mad Monkey Hostel. Om 12u05 nemen we de bus richting Siem Reap. Deze rit zou 2 uur langer duren dan gepland. De buschauffeur stopt geregeld om de motor af te koelen met water. Na meer dan 7 uur te hebben doorgebracht in een te warme bus, komen we eindelijk aan. Het is reeds donker buiten wanneer we met de Tuktuk naar het Angkor Wonder hostel worden gebracht. Hier worden we hartelijk ontvangen door de eigenaar. Het hostel heeft nog maar sinds 4 maanden de deuren geopend en doet er alles aan om een goede rating te krijgen. We gaan iets eten in het toeristische en goedkope pubstreet. We zien hier ook voor het eerst een shemale lopen. Oppassen geblazen!

dag 71: Om 9u30 worden we door Pol(onze vaste tuktukdriver) op een chill tempo naar de Angkor Wat area gebracht. Vandaag zullen we de kleine tour (20km) voor onze rekening nemen. Angkor Thom bezichtigen we als eerste. We rijden de impressionante Southgate binnen langs een brug die door beelden gedragen wordt. We zien de eerste olifanten en bezoeken dan Bayon. Een gigantische tempel... we zijn meteen onder de indruk! In deze tempel alleen besteden we reeds 1.30u en er zullen er nog veel volgen (Baphuon, Preah Palilay, Preah Pithu en terrace of the elephants). Tijdens de middag eten we een noodlesoepke. Na het supergrote gebied van Angkor Thom bezoeken we Ta Kec, een hoge tempel die het waard is te beklimmen. Hierna is het tijd voor 1 van de mooiste tempels, Ta Prohm, de overgroeide tempel. Na een kleine wandeling komen we aan de ingang van de tempel. We zien onmiddellijk hoe 40 meter hoge bomen over de gebouwen heengroeien, hun wortels als drijfzand over de tempels heen. Dit is magnifiek en absoluut een hoogtepunt van onze reis. Sommige muren begeven het onder de kracht van de bomen. Deze plek heeft iets magisch, de benaming wereldwonder absoluut waardig. Daarna bekijken we nog kort andere, minder indrukwekkende tempels: Bantaey Kdei, Sras Srang en Prasat Kravan. Hierna een eerste blik werpen op Angkor Wat. Pol zet ons af aan de Northgate. Vanaf hier is het toch een eindje lopen naar de ingang. De eerste indruk van Ankgor Wat: Huge! Er lopen hier ook tientallen aapjes rond die voedsel proberen te stelen van onoplettende toeristen. De Angkor Wat valt een beetje tegen. Mooi van ver, ver van mooi. Massatoerisme! De kleinere, in het bos gelegen tempels, kunnen ons meer bekoren. Genoeg tempels voor vandaag. We laten ons afzetten aan pubstreet waar we onze buik rondeten.

dag 72: Terug naar de Angkor area om verder te gaan waar we gisteren gestopt zijn. Voor we daar aankomen krijgen we platten band. Na 15 minuten heeft Pol al een nieuwe band gaan halen. Eerste Pre Rub, een grote tempel in okerkleur. Er zijn hier duidelijk niet veel toeristen. Dat belooft een chille dag te worden. We overleggen met Pol en wijken 30km uit om Banteay Srei te gaan bezichtigen, wat een lotusvijver en een tempel te moeten zijn. Na een dik half uur gereden te hebben komen aan. Het valt hier dik tegen en na 20 minuten hebben we het daarook gezien. We rijden terug naar Siem Reap en gaat iets eten. Terwijl we ons weeral tegoed doen aan een noodlesoepke staan er 5 jonge verkoopsters aan onze tafel die ons sjaals en andere brol willen verkopen. We moeten aan elk van hun beloven dat we eerst naar 'hun' shop komen kijken. Na het eten lopen we snel naar de East Nebon tempel om de verkopers te ontlopen. Hier zien we voor het eerst olifantenbeelden. Verder lijkt deze tempel op die van Pre Rup. De volgende tempel die we bezoeken is Ta Son. Mooie tempel die eindigt met een boomovergroeide ingang. Hier probeert een klein meisje ons postkaarten te verkopen: '1dollar sir, 1dollar'. Zeer schattig kindje maar we happen niet toe. Neah Pean lijkt niet echt op een tempel. Het is meer een moment omringd door aangelegde vijvers. Simpel maar 1 van de mooiste dingen uit de omgeving. En dan nu naar het hoogtepunt van vandaag: Preah Khan, bibliotheek. Absoluut prachtig. Ook hier groeien de bomen over de tempels net zoals in Ta Prohm. De gebouwen staan hier korter op mekaar en zijn op veel plaatsten ingestort. De stenen zien er heel oud uit en de tempel is volledig omringd door bos. Ta Prohm is de moedertempel, Preah Khan de vadertempel. Foto-time!

dag 73: Een keer goed uitslapen kan geen kwaad. Smiddags vertrekken we met Pol naar Floating Village. We komen aan bij een kleine haven en na het betalen van een handjevol dollars vertrekken we met de boot. Onderweg worden we geramd door een andere boot. Stijn springt net op tijd recht. Er schoot een scherp stuk hout van 40 cm los en dat mist hem maar net. Hij had dood kunnen zijn. Vies moment toch wel. We varen even later naar een drijvende winkel waar we water kopen dat we later cadeau doen aan een drijvende school voor weeskinderen. Eerst stoppen we nog bij een Crocodile farm. Dit is minder spectaculair dan we op voorhand dachten. Verder naar de school nu. De kinderen hebben les maar begroeten ons in koor wanneer we binnenkomen. We schenken de flessen drinkwater aan de juffrouw en Gj gaat rond met een snoepzak. Elk kind bedankt eerst vriendelijk alvorens een snoepje te nemen. Ze wachten ook allemaal hun beurt af. Grappig wanneer Stijn een optelsom van een kind verbetert en de de juiste oplossing in de plaats schrijft. De kleine is echter niet overtuigd, gomt de juiste uitkomst uit en zet er terug zijn eigen foute oplossing. Lachen! De bezoek aan deze school was een heel leuke ervaring. Op de terugweg stoppen we nog even, op aanraden van Pol, op een lotusplantage. We proeven van de pitten die naar hazelnoten smaken. De kinderen hier zijn vriendelijk en amusant. Wanneer we hier vertrekken rennen ze achter onze tuktuk aan. De Pol nodigt ons uit om mee naar zijn 'houzie' te gaan op het platteland. Nice! We kopen 20 blikkers Angkor bier en rijden op een hobbelweggetje richting zijn stek. Geen toerist te zien in de verste verte. Pol is een echte gastheer en trakteert ons op een reeks streekproducten: Gezoute vis uit de nabijgelegen beek(gevangen door zijn vrouw), zelfgemaakte mangobezen met gratis vliegen. We lepelen allemaal wat eendensoep uit dezelfde kom. Naarmate de blikkers leeg geraken, wordt Pol goedlachser. Echt gieren die kerel. Een quote van Pol die we niet snel zullen vergeten: Every day i see the sunrise and sunset right there in my own garden. Hoewel hij niet veel bezit en in een strooien hutje leeft ziet hij er heel gelukkig uit. De buur van Pol komt met wat natural herbs op de proppen uit zijn eigen tuin. Dat zal zeker de pret niet bederven. Na een 3tal uurtjes te hebben getchillt op het platteland keren we voldaan terug naar ons hostel.

dag 74: Vrijdag de 13de! Onze vertrouwde tuktukdriver Pol gaat vandaag nieuwjaar vieren met zijn familie. We zoeken een andere driver en gaan voor de laatste keer wat rondhangen in de Angkor area. Als echte pro's gebruiken we Chinese stokjes om onze noodlesoep te verorberen. We genieten nog een laatste keer van Angkor Wat, terras of elephants en Ta Phrom. Savonds gaan we eten in een restaurant waar het verdacht donker is en waar de muziek nogal luid staat. Net nadat we onze veel te gekruide steak besteld hebben, zien we enkele wulpse meisjes in korte rokjes zitten op het terras. Ook raar dat er zoveel houte schutsels staan langs de kant van het restaurant. Onze frank valt: de mannen zitten in een luxe-bordeel. hahaa! Braafjes gaan slapen want morgen moeten we vroeg uit de veren.

Foto's op www.duderinopictures.waarbenjij.nu
Voor zij die facebook hebben: alle foto's staan daar.

• 11 April 2012 - 17:31

Wim:

haha! weer goei verhalen mannen! Kzou zeggen: laat dieje cambodjaanse pot ma is iet zien!! Ajooaaan! :D

• 12 April 2012 - 19:36

Cheese:

Ja Gerrie, ne steak tartaar is dan ook gene gewone steak me tartaar ;) Das fijn gesneden biefstuk me een bepaalde saus bij ;)

• 14 April 2012 - 10:01

Nonkel Peter:

Die kleine zal wel gelijk gehad hebben met die optelsom :-)